Principy NLP

Zkušenost má strukturu

[ezcol_1half]

zkusenost-ma-strukturu

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Základní předpoklad NLP. Zakladatelé NLP John Grinder a Richard Bendler předpokládali, že úspěch má strukturu. Jejích cílem bylo poznat tuto strukturu a najít způsob,  jak naučit i ostatní lidi ji použít. Proces rozpoznání struktury se nazývá modelování.

[/ezcol_1half_end]

Reakce partnerů v dialogu dává komunikaci smysl

[ezcol_1half]

reakce-partneru-v-dialogu-dava-komunikace-smysl

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Každé chování je komunikace. Když mluvíme, ale i když jsme zticha, komunikujeme. Bez ohledu na záměr, jsme odpovědní předat sdělení posluchači správným způsobem. Posluchač nemá povinnost obdržet zprávu , přesně tak, jak jsme chtěli. Pokud řeknete příteli, že se vám líbí jeho košile, a on se urazí…. bude to kompliment nebo urážka?

[/ezcol_1half_end]

Mapa není území

[ezcol_1half]

mapa-neni-uzemi

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Vidíme jen velmi malou část reálného světa a na základě osobní zkušenosti jsme si vytvořili vlastní ,,mapu“. Naše vnímání skutečnosti a skutečnost jsou dva různé pojmy. Nechceme fungovat ve světě, ale v naší mapě světa – sadě přesvědčení, postojů a různých vnímání, které popisují svět kolem nás. Svět, jaký vidíme je určen způsobem, jakým ho vidíme. Pokud změníme pohled na svět, ,,svět“  se změní sám.

[/ezcol_1half_end]

Lidé si vždy pro sebe vybírají tu nejlepší volbu

[ezcol_1half]

lide-pro-sebe-vybiraji-vzdy-nejlepsi-opce

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

V každé situaci si budeme vybírat nejlepší volbu z těch, které jsou k dispozici. Možná tato možnost nebude naším nejlepším výběrem, ale v této chvíli, na základě dostupných informací a zkušeností, je to to nejlepší. Pokud sobě a jiným umožníme větší výběr různých možností, budeme si určitě vybírat tu nejlepší.

[/ezcol_1half_end]

Za každým chováním spočívá dobrý úmysl

[ezcol_1half]

za-kazdym-chovanim

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Dokonce i destruktivní chování mají  v pozadí dobrý úmysl. Všichni víme, že kouření škodí zdraví, ale značná část populace stále kouří. Je to okamžik radosti či uklidnění se, který je ukryt v dobrém úmyslu za kouřením. Drastický příklad je bankovní loupež – lupič banky má dobrý úmysl (snad) sobě poskytnout snadný a pohodlný život.

[/ezcol_1half_end]

Máme všechny zdroje, které potřebujeme, abychom udělali změnu

[ezcol_1half]

mame-vsechny-zdroje-abychom-udelali-zmenu

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Tento princip uvádí, že řešení potenciálních problémů je v nás, stejně jako zdroj prostředků potřebných pro každou změnu. Jedno z nejslavnějších prohlášení Richarda Bendlera, a který má přímou podporu pro tento princip je “Nikdy není příliš pozdě pro šťastné dětství.”

[/ezcol_1half_end]

Když něco nefunguje-zkus něco jiného

[ezcol_1half]

kdyz-neco-nefunguje

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Kolikrát jste byl v situaci, kdy někdo řekne (nebo vy někomu řeknete) ,,stokrát jsem ti říkal,že…“ ? Pokud někdo stokrát opakoval jednu větu, a vždy dostal stejnou odezvu, naskýtá se otázka jestli nemohl udělat něco užitečnějšího. Alternativní formulace tohoto principu je: ,,Nejflexibilnější součást každého systému má tendenci kontroly systému“. Čím více možností, tím lépe. Situace s větším výběrem nám poskytne větší míru svobody, což je jeden ze základů růstu a rozvoje. Flexibilita znamená moc, a moc znamená zodpovědnost.

[/ezcol_1half_end]

Pokud někdo může něco udělat, každý další se to může naučit

[ezcol_1half]

pokud-nekdo-neco-muze-udelat

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Modelování je proces získávání dovedností. Všechny dovednosti jsou systematické, strukturované a existují standardizované formuláře pro jejich pořízení. Vzhledem k tomu, dovednosti mohou být modelovány a duplikovány. Nicméně, modelování neznamená i stažení zkušenosti modelu.

[/ezcol_1half_end]

Selhání neexistuje- existuje výsedek

[ezcol_1half]

selhani-neexistuje

[/ezcol_1half]

[ezcol_1half_end]

Kdo z vás dosáhl svých cílů? A kdo vždy přijde s výsledky (pozitivními nebo negativními)? Možná vždy nedosahujete toho, co jste si přáli, ale vždy dosahujete nějakého výsledku. Jak se cítíte, když nedosáhnete stanoveného cíle? A jak, když se naučíte něčeho nového? Neúspěch nebo učení? Sami si vybíráte, jakým způsobem budete mluvit o událostech kolem vás a sami vytvoříte vlastní skutečnost. Výsledek vám (pozitivní či  negativní) každopádně pomůže v pokroku.

[/ezcol_1half_end]